Boganmeldelse: Perlesøsteren af Lucinda Riley

15. november 2018 Af Tanja Laursen

Jeg er i gang med at læse Lucinda Rileys serie De Syv Søstre, og er netop blevet færdig med Perlesøsteren.

*Spoiler alert*

Bogens indhold

I Perlesøsteren møder vi CeCe. Efter at Star fandt sit eget ståsted i Skyggesøsteren, føler CeCe sig ensom og bedre bliver det ikke, da hun ikke kan finde sig tilpas på kunstskolen og dropper ud. I desperation beslutter hun sig for at følge de spor, hun fik fra Pa Salts efter hans død, for at finde frem til, hvor hun oprindeligt kommer fra. Hun skal til Australien.

Bogen starter således i London, og på vej til Australien gør CeCe et ophold i Thailand for at slappe af. Her møder hun Ace, der gør alt for at skjule sig for omverden. Efter at være ankommet til Australien, finder CeCe ud af, at Ace gemte på en stor hemmelig, som CeCe uvidende endte med at røbe for hele omverden, og Ace ender i fængsel i London. Ace introducerer CeCe for en bog om Kitty McBride, hvis navn er et af sporene fra Pa Salts.

Som de øvrige bøger, fortælles Perlesøsteren i to forskellige tidsperioder. Mens CeCes historie starter i London i 2017, starter Kittys historie i Edinburgh i 1906. Kitty griber muligheden for at tage med en bekendt til Australien i nogle måneder, men ender med at blive der. Udover at fortælle CeCes slægtshistorie, giver Kittys historie også et indblik i, hvordan det var leve som ung kvinde i Australien i starten af 1900-tallet.

Efter at have mistet troen på sine egne kunstneriske evner og dermed lysten til at male, finder CeCe stille og roligt troen på sig selv igen og kommer også i gang med at male igen. Stærkt opmuntret af de personer, hun møder på sin vej i Australien.

Begge kvinder skal tage vigtige beslutninger undervejs, og måske er det ikke altid den rigtige beslutning, der tages? Heldigvis ender historien lykkeligt for begge kvinder – og hvad det så er, må I selv læse jer til 🙂

Min mening

Perlesøsteren er endnu en rigtig god bog i serien De Syv Søstre. Den fangede mig ikke helt på samme måde, som de tre forrige bøger gjorde, alligevel formåede Lucinda Riley at vække min nysgerrighed, så jeg blev nødt til at læse videre og finde ud af, hvordan det hele hang sammen.

Perlesøsteren giver en god introduktion til Australiens perleindustri i starten af 1900-tallet, som jeg ikke kendte til i forvejen. Derudover skildrer den også de kulturelle udfordringer og forskelle, der var mellem de indfødte Aboriginere og europæiske nybyggere. Så ud over en god historie, fik jeg også lidt kulturelt viden. I det hele taget synes jeg, at Lucinda Riley er god til at inddrage kultur i sine bøger fra lidt andre vinkler, end vi normalt møder den.

Langt igennem bogen irriterede det mig dog, at Ace-historien var med. Ikke selve delen, hvor CeCe var sammen med ham, men at historien næsten ikke blev berørt i lang tid gennem bogen. Til sidst blev historien afsluttet lidt kort. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad Ace skulle med for? CeCe kunne vel have fundet bogen om Kitty på anden vis? Nogen, der har et bud på, hvorfor historien skulle med? Skriv gerne en kommentar 🙂

Resten af Perlesøsteren trækker dog op, så jeg ender med at give den fem stjerner (ud af fem mulige), som jeg har givet de øvrige bøger i serien:

Jeg vil anbefale, at man læser serien i rækkefølge, da hver bog indeholder små hentydninger til de forrige bøger i serien.

Fakta